Po raz pierwszy świętowaliśmy Dzień Patrona, promując przy okazji matematykę. Uroczystościom towarzyszyło wiele wydarzeń: maraton matematyczny dla klas maturalnych, przyznanie Stypendium imienia prof. Banacha najzdolniejszemu w szkole matematykowi oraz dwa konkursy: Konkurs na najlepszy portret Stefana Banacha i Maraton Informatyczno-Matematyczny dla uczniów szkół podstawowych.
W tym roku Stypendium imienia prof. Banacha otrzymał uczeń klasy maturalnej, Szymon Pustelak. Został nagrodzony za osiągnięcia w nauce i konkursach matematycznych. Moje główne zainteresowania to informatyka, matematyka i język angielski – mówi Szymon – być może w przyszłości informatykę zastąpi sztuczna inteligencja, ale matematyki nie da się niczym zastąpić. Dlatego planuję związać swoją przyszłość właśnie z matematyką.
Matematyka otwiera drzwi wielu renomowanych uczelni, stąd praktyczny pomysł zorganizowania maratonu matematycznego dla uczniów ostatnich klas liceum. Przez cztery godziny maturzyści rozwiązywali zadania z matematyki o różnym stopniu trudności. Był to doskonały trening przed maturą i inwestycja w przyszłość.
„Księga zadań matematycznych profesora Banacha” wzorowana na słynnej Księdze Szkockiej jest kolejną inicjatywą promującą matematykę. Do „Księgi zadań” uczniowie wpisują zadania, których rozwiązanie wymagało wiedzy, pomysłu i wytrwałości, ale przynosi satysfakcję oraz zachęca do poszukiwania matematycznych wyzwań.
W drużynowym Maratonie Informatyczno-Matematycznym zwyciężyli uczniowie ze Szkoły Podstawowej Sióstr Prezentek, drugie miejsce przypadło uczniom ze Szkoły Podstawowej nr 21 z Odziałami Dwujęzycznymi, na trzecim podium stanęli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Rzeszowie.
Zwieńczeniem obchodów Dnia Patrona był konkurs na portret profesora Stefana Banacha. Na konkurs wpłynęły 34 prace – wybór był niezwykle trudny, bo uczniowie ALO prezentowali wysoki poziom – mówi przewodnicząca jury, dr hab. Patrycja Longawa, nauczycielka projektowania graficznego w ALO. Dlatego zdecydowaliśmy się przyznać 2 równorzędne pierwsze miejsca.
Pierwsza nagrodzona praca to obraz olejny, przedstawiający młodego Banacha. Praca autorstwa 14-letniej Mileny Porady charakteryzowała się ogromnym warsztatem malarskim. Kolejna praca, która otrzymała równorzędne pierwsze miejsce to rysunek autorstwa Lidii Kot. W tym przypadku dzieło uczennicy wyróżniało się świetnym pomysłem oraz zaskakującym wykonaniem. Autorka sportretowała Banacha, wykorzystując do tego liczbę sześćdziesiąt. Wybór nie jest przypadkowy, bo odpowiada ona liczbie publikacji profesora Banacha.
Wydaje się z pozoru, że matematyka to tylko liczby i żmudne ślęczenie nad zadaniami. Nic bardziej mylnego. Matematyka to także wielkie emocje oraz umiejętność krytycznego myślenia, co udowadniają w ALO.