W marcu i kwietniu mieliśmy przyjemność uczestniczyć w warsztatach z krytycznego myślenia z wykładowcami Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. W trakcie tego nowatorskiego cyklu spotkań dowiedzieliśmy się wielu ciekawych, przydatnych, a przede wszystkim nowych rzeczy.
Pierwsze marcowe spotkanie poprowadził prof. Marcin Szewczyk. Jego wykład wprowadził nas w zagadnienia krytycznego myślenia. Profesor opowiadał o stereotypach posługując się ciekawymi ilustracjami – zegarami oraz mapami świata z całkiem innej perspektywy. Zachęcał nas do własnej interpretacji przedstawionych zdjęć. Zajęcia te nauczyły nas, aby nie chodzić „wydeptanymi” ścieżkami, ale tworzyć i kształtować własne.
Kolejne zajęcia zostały poprowadzone przez dra Konrada Szocika. Dzięki nim poznaliśmy podstawy logiki i retoryki. Podczas zadań praktycznych klasowo identyfikowaliśmy błędy argumentacyjne i logiczne w przedstawionych nam tekstach. Zajęcia miały charakter przede wszystkim dyskusyjny, co pozwoliło nam zagłębić się w tematykę logicznego myślenia.
Trzecie spotkanie miało miejsce końcem marca i realizowane było przez dr Magdalenę Hoły-Łuczaj. Nauczyliśmy się oceniać rzetelność argumentacji wypowiedzi dzięki licznym zadaniom praktycznym. Poznaliśmy rodzaje błędów i chwytów manipulacyjnych w tekstach. Zajęcia pokazały nam jak mądrze unikać manipulacji w codziennym życiu.
Ostatnie zajęcia odbyły się w kwietniu i prowadziła je dr Barbara Przywara. Zajęcia dotyczyły manipulacji, tym razem tej wykorzystywanej w mediach. Za pomocą gazet przyniesionych przez prowadzącą, mogliśmy nauczyć się selekcjonować wiarygodne informacje od tych fałszywych i naciągających. Pojawiło się też pojęcie „fake newsów”, które w obecnych czasach jest coraz bardziej powszechne. To spotkanie nauczyło nas pewniejszego poruszania się po stronach www i nieulegania chwytom dziennikarzy.
Wszystkie te spotkania odbyły się w bardzo miłej atmosferze. Nie zabrakło śmiechu i żartów. Każdy warsztat zostawił z nami nowe informacje i umiejętności, które na pewno pomogą nam lepiej odbierać informacje oraz kształtować własne opinie. Dziękujemy!
Justyna Lepionka,
klasa 2C